Expert sågar plan för Slussens bussar
Svenska Dagbladet · 20 Oct 2016 · · JAN MAJLARD jan.majlard@svd.se
Den tidigare delvis sekretessbelagda planhandlingen av Nya Slussens bussterminal
i Katarinaberget offentliggjordes på onsdagen.
– Riskanalysen är en stor fejk, säger Lars HarmsRingdahl, professor i riskhantering.
I går blev den justerade planhandlingen om den ifrågasatta bussterminalen i
Slussen offentlig. Handlingar och ritningar för Nackaoch Värmdöbussarna med
tillhörande entréutrymmen, koppling till tunnelbanan, anpassning av Stadsgårdsleden
för in och utpassage samt terminalens tillhörande tekniska utrymmen
ska finnas till beskådande på Tekniska nämndhuset samt på Stockholms
stads hemsida på nätet.
Om fyra veckor, den 16 november, går tidsfristen ut för att komma med synpunkter
vad gäller bussterminalen som ska sprängas in i Katarinaberget.
Allt material sammanställs sedan för den detaljplan som Stockholms kommunfullmäktige
ska ta ställning till i februari 2017.
Den första detaljplanen över bussterminalen fälldes på grund av fem formfel,
samtidigt som detaljplanen när det gäller övrigt markområde i den stora ombyggnaden
vid Slussen vunnit laga kraft sedan 2013. Bygget är i full gång och ska
pågå i minst åtta år till.
Kritiken mot bussterminalen har riktat in sig på risker vid utrymning på
grund av brand eller rökutveckling.
– Den nya granskningen innehåller förtydligande av uppgifter som kan ha
varit svåra att ta till sig gemene man, säger Fredrik Meurling, arkitekt på stadsbyggnadskontoret.
Finns det några nya siffror eller ställningstaganden i den nya detaljplanens
riskanalys?
– Nej, det är inga stora förändringar mot den bedömning som gjorts tidigare.
Det kan handla om förtydligande av uppgifter om till exempel luftkvalitet och
buller som kan vara svåra att ta till sig för gemene man, säger Fredrik Meurling.
Riskanalysen för bussterminalen, vars golv ska vara fem meter under havsnivån,
är framtagen av konsultfirman WSP. Ett brandtekniskt utlåtande har gjorts
av företaget Risktec. Och samråd har hållits med Storstockholms brandförsvar
och länsstyrelsen.
Professor Lars HarmsRingdahl har mångårig erfarenhet som riskforskare
inom industrin, med fokus på band och miljö. Han är kritisk till processen kring
bussterminalen:
– Om inga större förändringar gjorts är det svårt att se någon skillnad mot tidigare.
De verkar mer se det som ett pedagogiskt problem. Riskanalysen är en
stor fejk. Ventilation av brand och rökgaser har ett uppenbart behov av att
granskas av en oberoende instans. Annars anser jag inte att Statsbyggnadsnämnden
kan besluta att risknivån är acceptabel, säger Lars HarmsRingdahl.
Där bussarna i terminalen samlas för av och påstigning ska upp till 2000
människor kunna befinna sig i rusningstid.